Halaman

Friday, May 6, 2011

Kembara Roh Manusia

SELEPAS roh dicabut dari tubuh manusia, ia disambut dua malaikat yang sangat cantik wajahnya, berpakaian indah dan berbau harum. Kemudian roh itu dibalut dengan sutera dari syurga. Roh tersebut pun diangkat naik ke langit.
     Apabila tiba di langit pertama, malaikat pembawa roh memperkenalkan diri, kemudian menyebut nama roh tersebut. Gembiralah malaikat penjaga langit itu kerana nama tersebut sudah ada dalam senarai mereka dan tertunggu-tunggu kedatangannya. Lagipun katanya, roh si polan sangat mulia kerana memiliki akidah benar.
     Di pintu langit kedua, roh tersebut disambut malaikat dengan meriah kerana memiliki amalan solat sempurna.
     Ketika sampai di langit ketiga, malaikat mengalu-alukannya dengan penuh takzim kerana sudah mendapat senarai amalannya di atas dunia. Ketika hidup, roh ini sangat berhati-hati tentang harta-hartanya, iaitu mencari harta halal dan membelanjakannya ke jalan kebaikan semata-mata.
     Di langit keempat, malaikat meraikan roh tersebut kerana dia amat menjaga amalan puasanya ketika hidup.
     Di langit kelima, malaikat menyambut roh dengan hormat kerana hajinya yang mabrur. Dia menyempurnakan haji kerana Allah SWT dan bukan untuk bermegah-megah.
     Ketika tiba di langit keenam, malaikat mempersilakan roh memasuki pintunya kerana roh ini merupakan anak yang taat akan ibu bapanya. Hati mereka berdua tidak pernah diguris. Dan dia sebagai anak juga tidak pernah menderhaka.
     Di langit ketujuh, roh disambut dengan gembira kerana inilah orangnya yang sanggup bangun pada tengah malam bertahajud ketika orang lain sedang lena tidur. Orang ini juga selalu menjaga hal anak-anak yatim di sekeliling ketika hayatnya.
     Setelah melepasi langit ketujuh, roh yang berjaya ini tiba di suatu mahligai bernama 'suradiq'. Semua roh orang mulia dalam kalangan mukmin ditempatkan di sini dan disambut dengan gilang-gemilang (Imam Ghazali dalam Kasyfu Ulumil Akhirah).
     Mengapa roh si polan tiada bersama kita sedangkan sudah lama dia mati ? Ohh... rupa-rupanya dia termasuk dalam golongan orang yang rugi, jadi sebab itu tiada di sini. Wallahualam.









10 comments:

  1. Great site! Your style is so refreshing compared to most other people. Post thank you for every time you get the chance, I'll be sure to save your website!

    wholesale gold necklaces & bracelets

    ReplyDelete
  2. I apprehend that book befitting is a allocation of accounting. Book befitting is recording diplomacy while accounting is recording, advertisement and apologue of cyberbanking information.
    HealthCare CPA

    ReplyDelete
  3. Good efforts. All the best for abutting posts. I admission bookmarked you. Able done. I apprehend and like this post. Thanks.
    plus FingerPrint RFID Card Time Attendance System

    ReplyDelete
  4. When someone writes an article he/she keeps the thought of a user in his/her mind that how a user can be aware of it.

    Electromagnetic Lock Dealers in Bhubaneswar

    ReplyDelete
  5. Whoah this blog is arresting i in adeptness like commemoration your articles. Aperture up the able work! You already know, lots of bodies are analytic annular for this info, you can aid them greatly.
    Sarajevo apartment

    ReplyDelete
  6. Very Interesting post. I really appreciate this post.

    Trebinje apartman

    ReplyDelete
  7. to thank you for this special read. I definitely savored every little bit of it and I have bookmarked you to check out new stuff you post.
    pediatric dentist in india

    ReplyDelete