Halaman

Friday, February 25, 2011

Mutiara Doa

Doa Untuk Menghilangkan Rasa Marah
" Aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yang terkutuk; Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku, dan lepaskanlah aku dari syaitan yang terkutuk".

Doa Memperolehi Isteri Dan Anak Bertakwa
" Ya tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penambat hati (kami) dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang-orang yang bertakwa ".
(Surah al-Furqan, ayat 74)

Doa Waktu Pagi Dan Petang
" Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan apa yang terjadi ".

Doa Mohon Ketetapan Iman
" Wahai Tuhanku, berikanlah kepadaku iman yang kuat dan keyakinan yang tidak lagi dipengaruhi kekufuran dan berikanlah kepadaku rahmat yang dengan dia aku mencapai kemuliaan dari kemuliaan-Mu di dunia dan akhirat ".

Doa Mohon Perlindungan Daripada Kerunsingan
" Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Mu daripada kerunsingan dan dukacita, aku berlindung kepada Mu daripada kelemahan dan kemalasan, aku berlindung kepada Mu daripada perasaan penakut dan bakhil, dan aku berlindung kepada-Mu daripada belenggu hutang dan tekanan orang ".

Doa Mohon Dilancarkan Lisan Dalam Berbicara
" Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku supaya mereka mengerti perkataanku ".

Doa Supaya Tidak Berputus Asa
" Ya Tuhanku, sesungghunya tulangku telah lemah dan kepalaku telah ditumbuhi uban dan aku belum puas pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, Ya Tuhanku ".
(Surah Maryam, ayat 4)

Doa Mohon Agar Diri Dan Keturunan Dijadikan Orang Yang Tetap Mendirikan Solat
" Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan solat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku ".
(Surah Ibrahim, ayat 40)

Doa Mohon Dihindarkan Daripada Fitnah Dan Diselamatkan Daripada Tipu Daya Orang Kafir
" Kepada Allahlah kami bertawakal! Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum yang zalim dan selamatkanlah kami dengan rahmat Engkau daripada (tipu daya) orang-orang kafir ".
(Surah Yunus, ayat 85-86)

Doa Mohon Diberi Keputusan Yang Baik
" Pengetahuan Tuhan kami meliputi segala sesuatu. Kepada Allah sajalah kami bertawakal. Ya Tuhan kami, berilah keputusan antara kami dan kaum kami dengan hak (adil) dan Engkaulah Pemberi keputusan yang sebaik-baiknya ".
(Surah al-A'raaf, ayat 89)

Doa Memohon Kesihatan Tubuh Badan (baca pada waktu pagi dan petang)
" Ya Allah, kurniakanlah kesihatan pada badan hamba. Ya Allah kurniakanlah kesihatan pada telinga hamba. Ya Allah kurniakanlah kesihatan pada mata hamba. Ya Allah, hamba berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kepapaan. Ya Allah, hamba berlindung kepada-Mu daripada kesengsaraan azab kubur, tiada tuhan melainkan Engkau ".

Doa Apabila Melihat Orang Mendapat Bencana
" Segala puji bagi Allah yang menyelamatkan aku daripada penyakit atau bala yang mana kamu telah uji dengannya; dan memberi limpah kurnia yang nyata kepadaku melebihi kebanyakan orang ".

Doa Mohon Perlindungan Daripada Penyakit Berat
" Wahai Allah, sesungguhnya aku berlindung diri kepada-Mu daripada penyakit sopak, gila, penyakit kusta
dan penyakit-penyakit berat ".
(Riwayat Abu Daud)




3 comments: